شارژ شبانه روزی کپسول اکسیژن

با توجه به شرایط فعلی و نیاز اساسی بیماران تنفسی در کشور به دستگاه های کپسول اکسیژن در خانه، کسب اطلاعات کلی در مورد مراکز ارائه دهنده خدمات پرکردن کپسول اکسیژن و نحوه استفاده از آنها بسیار حائز اهمیت و مهم می باشد. افزایش بی رویه نیاز مردم به مراکز خدمات درمانی در کلان شهر ها از جمله تهران و کرج باعث شده تا هر روز بر تعداد این مراکز افزوده شود. یکی از خدمات بسیار مهمی که بسیاری از مراکز ارائه می دهند، شارژ شبانه روزی کپسول اکسیژن برای بیماران تنفسی است که این امر در مرکز ما با حساسیت بالاتری انجام می شود.

با توجه به حساسیت و حیاتی بودن این امر، در این مقاله به نکات مهم شارژ کپسول اکسیژن می پردازیم. پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

شارژ کپسول اکسیژن

مدت زمان شارژ کپسول اکسیژن پزشکی چقدر است؟

همانطور که می دانید مراکز مختلف خدمات پزشکی را به صورت تمام وقت به بیماران ارائه می کنند. یکی از این خدمات زمان و نحوه شارژ شبانه روزی کپسول اکسیژن است که بسیار حائز اهمیت است. در واقع در شرایطی که بیمار شرایط مساعدتری دارد و دستگاه اکسیژن رو به اتمام است باید با رعایت نکاتی در اسرع وقت کپسول اکسیژن را پر کرد.
دستگاه شارژ اکسیژن در اندازه ها و ابعاد مختلف و برای بیماران مختلف عرضه می شود.
مدت مصرف کپسول شارژ شده
۲ لیتری => بسته به میزان تنظیم شده ۳۰ تا ۴۰ دقیقه
۵ لیتری => بسته به میزان تنظیم شده ۱ تا ۲ ساعت
۱۰ لیتری => بسته به میزان تنظیم شده ۲ تا ۴ ساعت
۲۰ لیتری => بسته به میزان تنظیم شده ۷ ساعت

کپسول 10 لیتری با فشار 150 که بیشتر برای بیماران تنفسی و قلبی و عروقی تجویز می شود در دو سایز مختلف (کوتاه و بلند) با وزن بین 12 تا 14 کیلوگرم موجود می باشد. این کپسول را می توان با جریان های مختلف و زمان های مختلف به شرح زیر استفاده کرد:

1:30 ساعت با دبی 10 لیتر در دقیقه

3:30 ساعت با دبی 5 لیتر در دقیقه

4 ساعت زمان با دبی 4 لیتر در دقیقه

5:30 ساعت با دبی 3 لیتر در دقیقه

8 ساعت زمان با دبی 2 لیتر در دقیقه

16 ساعت زمان با دبی 1 لیتر در دقیقه

زمان تعویض شارژ کپسول اکسیژن پزشکی

توجه داشته باشید که تاریخ انقضای مشخصی برای کپسول های اکسیژن وجود ندارد. اما نکاتی برای تعویض و شارژ کپسول اکسیژن وجود دارد که باید توسط شما رعایت شود. اگر کپسول اکسیژن شما پر است و از آن استفاده نمی کنید تا دو سال زمان دارید که از آن استفاده کنید اما طبق گفته های سازمان جهانی بهداشت کپسول اکسیژن کامل بدون استفاده تا 3 بار پس از فاصله افتادن از تایم قبلی قابل استفاده می باشد. بهترین راه برای تعویض و شارژ یونیت اکسیژن زیر فشار 200 psi قبل از رسیدن سوزن نمایشگر است. اگر کپسول کاملا پر باشد، فشار 2000 psi را نشان می دهد.

بهترین زمان تعویض کپسول اکسیژن با توجه به موارد زیر سنجیده ، بررسی و انجام می شود:

بررسی مداوم نمایشگر فشار: این کار برای اطمینان از عدم شارژ کامل کپسول اکسیژن انجام می شود.در صورت عدم استفاده از دستگاه فشار سنج را خاموش کنید.

بررسی سوپاپ دستگاه

لازم به ذکر است که هنگامی که فلش نمایشگر دستگاه اکسیژن به ناحیه قرمز می رسد، یعنی. پایین ترین سطح، یعنی زمان تعویض کپسول اکسیژن فرا رسیده است و هرچه سریع تر باید اقدام به پر کردن کپسول نمایید.

تفاوت این نوع از دستگاه های اکسیژن ساز با نوع خانگی آن ها در اندازه و وزن دستگاه می باشد. البته این دستگاه دارای باتری شارژی داخلی نیز می باشد که در صورت متصل بودن به برق شهری و یا فندک اتومبیل ، شارژ می شود تا در نبود برق نیز کار کند.

شارژ کپسول اکسیژن خانگی

همانطور که از نام آن پیداست این کپسول ها برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. برای شارژ شبانه روزی کپسول اکسیژن خانگی باید سال ساخت روی بدنه کپسول حک شده و حجم کپسول از قبل مشخص شده باشد. یک جزء مهم فشار بار است که در آن سیلندر شارژ می شود.

مطالعه بیشتر : شارژ کپسول اکسیژن

این مبلغ توسط اتحادیه و انجمن ثابت و به کارخانه ها و مراکز شارژ کپسول اکسیژن ابلاغ می شود. این تقریباً 135 برابر است، اگرچه این مقدار می تواند بین 100 تا 135 بار در سال تغییر کند. موضوع مهم دیگر خلوص گاز اکسیژنی است که داخل کپسول می باشد، این میزان خلوص گاز می تواند دو کاربرد مفید داشته باشد: اول اینکه می تواند تا حد زیادی حال بیمار را بهبود ببخشد و دوم اینکه مصرف گاز را کاهش می دهد. در نهایت از یک فشارسنج استاندارد و ایمن اکسیژن استفاده کنید تا علاوه بر مصرف بهینه اکسیژن، بتوانید از اکسیژن مورد نظر و مطمئن در کپسول استفاده کنید.

شارژ شبانه روزی کپسول اکسیژن

قیمت شارژ کپسول اکسیژن خانگی

هزینه پر کردن مجدد کپسول اکسیژن خانگی در هر مرکز متفاوت می باشد. شما می توانید کپسول اکسیژن منزل خود را با نازلترین قیمت در مرکز ما در کمترین زمان به صورت حضوری شارژ نمایید. یکی از مهم ترین ویژگی های مرکز ما این است که کپسول اکسیژن بدون حرکت بارگیری می شود و کپسول اکسیژن بیمار با کپسول دیگری قابل تعویض نیست. اینها از مهمترین نکاتی است که بسیاری از مراکز به آن توجهی ندارند و بهتر است کاربران به این موضوع توجه کنند. یکی دیگر از مواردی که مرکز ما را از سایر مراکز پرکن کپسول اکسیژن متمایز می کند این است که کپسول اکسیژن در حین پرکردن چک می شود تا خطر نشتی نداشته باشد.

نتیجه گیری

شاید در وهله اول ساده به نظر برسد اما با توجه به خلوص بسیار بالای اکسیژن باید با نحوه استفاده صحیح از دستگاه اکسیژن آشنا باشید زیرا در صورت رعایت نکردن برخی نکات ممکن است جان بیمار در خطر بیوفتد. نکاتی که در این زمینه وجود دارد به شرح زیر می باشد:

  • باید مراقب باشید که از مواد قابل اشتعال یا حرارت برای آزمایش دستگاه اکسیژن به هیچ عنوان استفاده نشود، زیرا دستگاه اکسیژن قابلیت اشتعال دارد و این بسیار خطرناک می باشد.
  • هرگز برای تمیز کردن دستگاه از روغن استفاده نکنید.
  • اگر کپسول اکسیژن آسیب دیده است، باید در اسرع وقت دستگاه را تعویض کنید.
  • استفاده از گیج های برنجی که کیفیت بهتری دارند از ته نشین شدن اکسیژن جلوگیری می کند و در نتیجه سبب استفاده بیشتر و بهتر از دستگاه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *