کاربرد دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز یا تغلیظ کننده اکسیژن ، مهم ترین و ضروری ترین وسیله و تجهیزات پزشکی می باشد. که اکسیژن مورد نیاز بیماران را با افزایش غلظت هوای محیط به شکل مستمر تامین می کند. به این نکته توجه کنید که استفاده از دستگاه اکسیژن ساز ساده می باشد و نیازی به تخصصی خاص ندارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری ، دستگاه های اکسیژن ساز دارای ویژگی های خاصی هستند که اثرات تخریب پذیری زیست محیطی و ایجاد انواع آلودگی ها را شامل نمی شوند و باعث ایجاد آن ها نمی شوند. دیگر کاربرد دستگاه اکسیژن ساز ارزش افزوده بالایی است که از نظر اقتصادی دارا می باشد.

یکی از این فناوری های جدید دستگاه اکسیژن ساز می باشد که نقش مهمی در این سیستم دارد. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد دستگاه اکسیژن ساز مطالب ما را مطالعه بفرمایید. هوایی که ما تنفس میکنیم شامل 78% نیتروژن ، 21% اکسیژن و 1% گاز های دیگر می باشد. این دستگاه با کمپرس کردن هوای داخل اتاق به مخزن های زئولیت ، نیتروژن موجود در آن را تحت شرایطی خاص جدا کرده و اکسیژن مدیکال خاص را در اختیار بیمار قرار می دهد.

فهرست مقاله

انواع دستگاه اکسیژن ساز

اکسیژن ساز ثابت یا اکسیژن ساز خانگی و اکسیژن ساز قابل حمل ، برای کاربرد های مختلف موجود می باشند. دستگاه اکسیژن ساز خانگی در ظرفیت های مختلف 3 و 5 و 8 و 10 لیتر در دقیقه تولید و عرضه می شوند. که اکسیژن مورد نیاز بیمار را به صورت سیستم پیوسته تولید می کند. باتوجه به اینکه دستگاه های اکسیژن ساز خانگی چرخ دارند ، به راحتی می توان آن ها را جابه جا کرد و یا با استفاده از سوند های بلند ، بیمار می تواند در منزل به راحتی تحرک داشته باشد.

دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل

دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل

نوع دیگر دستگاه های اکسیژن ساز، قابل حمل یا پرتابل می باشد که برای بیماران در بیرون از منزل در ظرفیت های 2 و 3 و 5 لیتری تولید و عرضه می شوند. که اکثر اکسیژن مورد نیاز بیماران به صورت سیستم Impuls تولید می شود. این سیستم ها دارای سنسور های فشار بسیار حساس هستند که با دم و بازدم بیمار و تشخیص آن در هنگام دم اکسیژن را خارج و هنگام بازدم آن را قطع می کند. که این تکنیک باعث صرفه جویی در مصرف دستگاه نیز می شود.

تفاوت این نوع از دستگاه های اکسیژن ساز با نوع خانگی آن ها در اندازه و وزن دستگاه می باشد. البته این دستگاه دارای باتری شارژی داخلی نیز می باشد که در صورت متصل بودن به برق شهری و یا فندک اتومبیل ، شارژ می شود تا در نبود برق نیز کار کند.

زمان استفاده از دستگاه

امروزه افراد زیادی از انواع بیماری ها مانند بیماری های قلبی ، ریوی و یا بیماری های تنفسی رنج می برند. امروزه تعداد قابل توجهی از بیماران می توانند با کمک دستگاه های اکسیژن ساز ، از اکسیژن مکمل برای خود در خانه ، بیمارستان و مراکز درمانی بهرمند شوند. اکسیژن نوعی گاز است که 21% هوای اطراف ما را در بر دارد. که عملکرد درست بدن انسان به آن بستگی دارد. در بیمارانی که بدن توانایی تامین اکسیژن خود را به اندازه کافی نداشته باشد ، از اکسیژن مکمل و دستگاه های اکسیژن کمک می گیرند.

بیمارانی که دارای نارسایی ریوی هستند ، از جمله بیماران copd و پنومونی و ادم ریوی و غیره می باشند. و در حالت کلی بیمارانی که سطح اکسیژن از حالت عادی پایین تر می باشد. برای بالابردن اکسیژن خون نیاز به اکسیژن تراپی دارند. ساعات استفاده از دستگاه اکسیژن ساز توسط پزشک مشخص می شود. حتی ممکن است یک الی کل روز را شامل شود. اگر پزشک شما این دستگاه را برای شما تجویز کند ، پس باید این توصیه را جدی بگیرید و از این دستگاه استفاده کنید.

کاربرد دستگاه اکسیژن ساز

کمپرسور هوا

کمپرسور هوا ، وظیفه ی مکش هوای محیط به داخل دستگاه و کمپکت یا فشرده سازی آن را دارد. و کمپرسور اکسیژن ساز دارای پیستونی خشک یا oil free است. هوای وارد شده به داخل دستگاه پس از فیلتر های ورودی وارد کمپرسور شده و سپس تحت فشار مشخص شده به داخل سیلندر های زئولیت هدایت می شود.

بیشترین میزان صدا تولید شده ی دستگاه های اکسیژن ساز به دلیل کارکرد کمپرسور می باشد. به همین دلیل در ساخت دستگاه سعی می کنند صدای کمپرسور را کنترل کنند. یکی از روش هایی که صدا را کنترل می کند قرار دادن کمپرسور درون یک باکس یا قرار دادن آن بر روی فنر می باشد. سوار کردن آن بر روی فنر بهتر از روش اول است. زیرا قرار دادن در داخل باکس باعث کاهش طول عمر آن می شود.

شیر برقی یا دریچه ی متحرک

این دریچه یک مسیر چهارتایی می باشد. که از یک طرف رابطی بین کمپرسور و سیلندرهای زئولیت دارد و از طرف دیگر خروجی اکسیژن می باشد. در این قسمت هوای ورودی را به سیلندر های زئولیت می رساند و از طرف دیگر نیتروژن را از سیلندرها خارج می کند.به دلیل اینکه مرتب دو سیلندر در حال سوئیچ کردن می باشند ، به آن دریچه ی متحرک می گویند. از دیگر قسمت های آن می توانیم به سیلندرهای زئولیت ، مخزن اکسیژن ، فلومتر ، لیوان مرطوب کننده اشاره کنیم. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد دستگاه اکسیژن ساز با ما تماس بگیرید. و از خدمات مجموعه ی اکسیژن پارس بهرمند شوید.

دستگاه اکسیژن ساز

اجزای دستگاه اکسیژن ساز

فیلتر ها : فیلتر های ورودی دستگاه اکسیژن ساز دو نوع می باشد و فیلتر اول از جنس پلی اورتان می باشد. که گرد و غبار موجود در هوای ورودی را فیلتر می کند. و قابل شستشو می باشد که باید بدون مواد شوینده و با آب معمولی شسته شود. در فیلتر دومی که وجود دارد فیلتر هپا می باشد که جنس کاغذی دارد و در شکل و اندازه متفاوت موجود می باشند. درآخر فیلتر خروجی از یک آنتی باکتریال ساخته شده است که وظیفه حذف باکتری و ذرات میکرونی را دارد ، و اکسیژن خروجی ، یک اکسیژن سالم مدیکال برای تنفس بیمار تولید می شود.

One thought on “کاربرد دستگاه اکسیژن ساز

  1. بازتاب: علی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *