روش نصب کپسول اکسیژن

روش نصب کپسول اکسیژن و نحوه‌ بکارگیری از آن از جمله مواردی می باشد که همراه بیماران در خانه به دانستن‌ آن احتیاج دارند . به همین انگیزه در این مقاله سعی‌ کرده ایم به شما کمک کنیم تا پس از خرید کپسول اکسیژن و مانومتر یا رگلاتور کپسول ، روش استفاده از آن را نیز بدانید .

چه زمانی‌ بیماران نیاز‌ به بکارگیری از اکسیژن دارند ؟

رساندن اکسیژن به ریه و سایر بافت‌های بدن ممکن است‌ به دلیل عوامل متفاوتی مثل نارسایی و حمله قلبی ، انواع کسالت های ریوی و تنفسی مثل نفس‌تنگی ، ذات‌ الریه و گرفتگی ریوی باشد . درگیری با ویروس کرونا و آسیب این ویروس به ریه هم می‌تواند مشکلات تنفسی و همچنین کمبود اکسیژن را برای فرد‌ ایجاد نماید . در صورتی که مشکل‌ تنفس و مقدار پایین اکسیژن دریافتی بیمار به صورت مزمن‌ باشد ، اکثراً پزشک معالج به بیمار تجویز‌ می‌کند تا طی ساعات و با میزانی مشخص‌ ، از کپسول اکسیژن مصرف کند . گاهی اوقات‌ از دستگاه اکسیژن نیز ممکن است برای رساندن اکسیژن استفاده‌ شود اما با توجه به قیمت کپسول اکسیژن و کاربرد آن در تمام شرایط ، این محصول طرفداران بسیاری دارد .

نصب کپسول اکسیژن

انواع حجم و مقیاس های آن

کپسول اکسیژن در سایز های گوناگون و در اقسام قابل حمل و ثابت تولید می‌شود‌ .

حجم‌ 2 .5 لیتری زیادتر توسط‌ ماموران اورژانس ، کوهنوردان و اهمچنین برای کسیژن رسانی به نوزادان استفاده می‌شود‌ .

حجم 5 لیتری حدود 3 ال 4 ساعت گنجایش اکسیژن رسانی خواهد داشت . این کپسول هم شایسته حمل و داخل‌ آمبولانس‌ بیشترین استفاده را دارد .

کپسول اکسیژن 10 لیتری بهترین و پر فروش ترین انتخاب‌ برای استفاده در منزل و همینطور مراکز‌ درمانی است . این کپسول قابل حمل نیست و با درجه عادی ، حدود 8 الی 10 ساعت ویژگی اکسیژن رسانی دارد .

کپسول 20 و 40 لیتری معمولا در منازل استفاده نمی‌شود و مراکز درمانی و بیمارستان مورد استفاده قرار می گیرد .

مطالعه بیشتر : کاربرد دستگاه اکسیژن ساز

روش‌ نصب‌ کپسول اکسیژن در منزل

ابتدا بهتر است با اعضای مختلف‌ مانومتر کپسول آشنا‌ شویم تا به راحتی کار نصب‌ را انجام دهیم . مانومتر یا رگلاتور شامل‌ عقربه نشان دهنده مقدار اکسیژن کپسول ، فلومتر و پیچ‌ تنظیم فشار ، محل اتصال‌ به کپسول و لوله و همچنین‌ بطری مرطوب کننده می‌شود‌ .

پس از قرار دادن کپسول بر روی ترالی ، ابتدا باید مانومتر را به کپسول وصل کنید . سپس برای نصب مانومتر بر‌ روی کپسول به آچار فرانسه یا آچار شماره‌ 30 احتیاج داریم .
تنگ مرطوب کننده را روی مانومتر می‌بندیم و تا خط تعیین تبدیل شده در مرطوب کننده آب مقطر می‌ریزیم .
یک سر لوله پلاستیکی اکسیژن را به جایگاه اتصال و سر دیگر آن را به ماسک یا کانولای بینی متصل کنید . از خم نشدن و بسته نشدن لوله خاطرجمعی حاصل‌ نمائید .
سپس ، برای تنظیم مانومتر ، در شروع درجه فلومتر را بسته و پس‌ازآن شیر کپسول را باز دهید .
در این قسمت درجه فلومتر را تنظیم نمائید . درجه‌ فلومتر کنترل کننده مقدار اکسیژن مصرفی بیمار خواهد بود که طبق دستور پزشک تجویز‌ می‌شود . حالت عادی آن میانه 1 .5 تا 2 لیتر بر دقیقه است .
کپسول اکسیژن برای استفاده آماده است . ماسک اکسیژن یا کانولای بینی را به بیمار اتصال کنید .
پس از اتمام کار حتما پیچ‌ کنترل جریان و شیر کپسول را ببندید

نکات مهم بکارگیری :

در حالت بهره برداری مجدد از ماسک و لوله اکسیژن ، آنها را دو مرتبه در هفته با آب و صابون پاک و خشک کنید‌ .
کپسول اکسیژن از روغن و عوامل شعله زا مانند الکل ، تینر ، سیگار و شومینه کاملا فاصله‌ داشته بود .
مستحفظ باشید که کپسول ضربه نخورده و زمین‌ نیفتد . درصورتی‌که این اتفاق‌ افتاد سریعا شیر کپسول را ببندید .
درصورتیکه بیمار‌ گرفتار سردرد‌ سخت ، بی نظمی در تنفس ، سرگیجه و کبود‌ شدن ناخنها و لب‌ها شد ، به پزشک و پرستار‌ بیمار اطلاع دهید .
نزدیکی کپسول با روغن و ماده‌ها روغنی بسیار پرمخاطره است .
هنگام کار با کپسول ، دستان‌ شما حتما تمیز و خشک شده‌ باشد . اگر از الکل و کرم دست استفاده کرده اید ، حتما خشک شده‌ باشد‌ .
کپسول را حتما به حالت عمودی و روی ترالی نگه داری نمائید .

انواع کپسول اکسیژن

اکسیژن خالص درون یک کپسول اکسیژن ، در دو حالت متفاوت گاز اکسیژن فشرده یا اکسیژن آبکی عرضه می‌شود .

کپسول گاز اکسیژن فشرده

هوای عادی که در شرایط جوی استاندارد تنفس می‌کنیم حاوی 21٪ اکسیژن و 79٪ نیتروژن است . اما کپسول گاز اکسیژن فشرده شامل 99 .5٪ اکسیژن خالص است . در واقع تولید‌کنندگان ، اکسیژن را از اتمسفر می‌گیرند و آن را فشرده می‌کنند . هنگامی که گاز اکسیژن فشرده از کپسول رها می‌شود ، فشار بسیار داخل کپسول به برون‌رفت آن کمک می نماید . نشر فشار سبب ایجاد جریان اکسیژن خواهد بود که از شیوه کانولا بینی یا ماسک ، بیمار آن دریافت‌ می‌کند .

شارژ کپسول اکسیژن در محل

کپسول اکسیژن مایع‌

اکسیژن آبدار همان 99 .5٪ اکسیژن خالص می باشد که در اثر سرد‌کردن گاز اکسیژن تولید‌ می‌شود‌ و به شکل مایع اندوخته می‌شود . برای بیشتر بیماران فوری پس از تشخیص ، بهره برداری از کپسول اکسیژن مایع تجویز‌ نمی‌شود . چرا که کپسول اکسیژن مایع‌ به انگیزه تجهیزات اضافی و آموزش‌‌های‌ ضروری برای بهره برداری از آن ، عملاً برای بکارگیری کوتاه‌مدت غیر لازم می باشد . با این وجود ، هنوز هم یک گزینه درمانی طولانی‌مدت مناسب به دلیل ارزان‌تر و حجیم‌تر شدن است ..

خرید و شارژ کپسول اکسیژن

اگر بدنبال شارژ کپسول اکسیژن خود در کم ترین زمان و با قیمتی مناسب هستید همین حالا تلفن را بردارید و با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. پذیرای صدای گرم شما عزیزان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *